Powiedzmy sobie szczerze, że w Polsce większość pól airsoftowych jest nastawionych na rozgrywki na terenie otwartym. Każdy z nas zaczynał od niedzielnych strzelanek toczących się w lesie. Jednak w większych miastach takich jak Warszawa, czy Poznań powstają areny nastawione stricte pod rozgrywkę CQB, czyli po prostu na budynkach.


Ludzie zaczynający chodzić na chociażby Killhouse są często zaskoczeni panującą tam szybkością całej gry. W tym artykule postaramy dostosować swój szpej pod takie właśnie rozgrywki. Taktyka i różne wskazówki pod CQB są oddzielnym obszernym tematem i postaramy się je przedstawić w innym artykule.

Oporządzenie 

Tutaj sprawa wygląda nieco inaczej niż przy szpeju dla początkujących, o którym wspomniałem w tym artykule. Jako, że CQB jest środowiskiem bardzo, ale to bardzo nastawionym na szybką rozgrywkę, powinniśmy sprawić, aby nasz szpej łączył wygodę, niską wagę jak i  *s z y b k o ś ć*. Tutaj powinniśmy odpuścić sobie stylizacje na dane jednostki, czy też ciężkie kamizelki. Na samym początku powiedzmy sobie, że na CQB potrzeba nam tylko miejsca na magazynki oraz ewentualnej ładownicy cargo. Ewentualnie torby zrzutowej, jeżeli nie jesteśmy przyzwyczajeni do rzucania magazynków na podłogę.

Rzeczy takie jak apteczka, albo camelbak są nam zazwyczaj zbędne, ze względu na mały obszar rozgrywki oraz to, że- nie oszukujmy się- będziemy często schodzić na respa.

CQB

Miejsce na magazynki

Jak już powiedziałem, wybierzmy sobie jak najlżejsze wyposażenie. Przede wszystkim nie wybierajmy systemów wyposażonych w ładownice zamknięte, a zainwestujmy w te z ładownicami otwartymi. Szczególnie np. taco, lub te zrobione z tworzywa sztucznego. Ze względu na to, że możemy z nich o wiele szybciej wyciągnąć magazynek i przeładować naszą replikę. Ładownice takie możemy zamontować na chociażby pasach taktycznych. Mówiąc już o pasach, to bardzo ciekawym, ale jednak drogim rozwiązaniem są pasy typu senshi, będące bardzo lekkie i nie przemieszczające się na naszym ciele. Pamiętajmy jednak, że równie dobrze możemy wybrać tańsze pasy, ważne, by nas nie ograniczały.

 Inną sprawą są plate carriery. Wiele kamizelek takich jak JPC, czy Armatus II posiadają wbudowane ładownice na magazynki, które spełniają się równie dobrze. Takie kamizelki posiadają też bardzo niską wagę i nie krępują ruchów. Dzięki czemu ciągle możemy być zwinni, a za razem chronieni w zadowalającym stopniu.

Ostatnią rzeczą w jaką możemy zainwestować są modne w ostatnim czasie chest rigi. Najlepiej wybrać takie ze zintegrowanym miejscem na magazynki. Dobrym wyborem jest D3CR lub Spiritus Systems Micro Fight Chest Rig (jak i ich kopie), lub zwrócenie się do krawiectw taktycznych o uszycie chest riga z gumowymi insertami na magazynki wzorowanymi na tych od SpeedQB.

CQB

Źródło: GTW Gear

 Takie rozwiązania jak powyżej pozwalają nam (jak już wcześniej wspomniałem) na dynamiczną rozgrywkę.

Ochrona twarzy

Chyba najpopularniejszym i za razem najlepszym rozwiązaniem są maski paintballowe od firm takich jak Dye, czy Valken. Maski dają nam całkowitą ochronę, czujemy się w nich komfortowo i pewnie. Nie musimy bać się, że po wychyleniu się spoza osłony ktoś wpakuje nam kulkę w zęby. Połączenie stalkera i gogli lub okularów zwyczajnie nie zapewnia nam takiej wygody. Do tego jak wiele osób już wie- stalker potrafi podważyć nasze okulary, lub osunąć się i stworzyć szparę, przez którą możemy nabawić się śladu po kulce na policzku.

ochrona twarzy

Ubrania

Tutaj nie ma co się rozpisywać. Na CQB możemy pojawić się w mundurze, krótkich spodenkach, hawajskiej koszuli, jeansach, mundurku dziewczynek z Japońskich szkół, zakolanówkach, greckich szatach, albo zbroi legionisty. Tutaj nikt nie przyczepi się do naszego ubioru, nie wyśmieje. Chodzi po prostu o to, żeby było nam wygodnie. Kamuflaż jest tam zbędny.

Replika

Repliki to chyba najbardziej rozbudowana kwestia, jeżeli chodzi o grę na budynkach. Tutaj liczy się niska waga, reakcja na spust (ponieważ tryb full auto jest zazwyczaj zabroniony) i swoboda operowania w ciasnych pomieszczeniach.

Najlepszą reakcję na spust bez modyfikacji dają nam repliki gazowe. Dlatego na budynki wspaniałym wyborem są różnego rodzaju pistolety na green gas. Oferują nam też bardzo dobrą manewrowość. Ich osiągi na budynkach zazwyczaj nie odbiegają dużo od replik pełnowymiarowych (mówię tutaj o karabinkach i pistoletach maszynowych), przez co możemy ich używać jako replik głównych. Firmy takie jak Tokyo Marui, czy Armorer Works wyrabiają repliki najwyższej jakości, które często są wybierane przez graczy na całym świecie. Tańszym wyborem jest chociażby- dla wielu osób- bardziej przystępne cenowo WE, czy KJW. Jeśli mówić o modelach, to warto zwrócić uwagę na pistolety Hi-Capa do których jest dostępne wiele części tuningowych. Dzięki temu możemy je perfekcyjne dopasować pod swoje wymagania.

Do pistoletów warto również zaopatrzyć się w kydexową kaburę skracającą czas wyjęcia repliki.

CQB

Alternatywą dla pistoletów są pistolety maszynowe– również zasilane green gasem. MP7 od Tokyo Marui, czy VFC sprawuje się wręcz perfekcyjnie na terenie zabudowanym. Do tego ma potencjał, aby w przyszłości zmienić je w replikę napędzaną sprężonym powietrzem.

CQB

Kolejne repliki w jakie możemy się zaopatrzyć, to konstrukcje AR15. Posiadają ogromny potencjał tuningowy, a wszystkie większe drużyny speedsoftowe używają właśnie nich, ale często w znacznie zmienionych wersjach. Jako, że rozmawiamy o sprzęcie dla początkującego gracza CQB, to powiedzmy o paru propozycjach.

ARP 9 od G&G
arp

Replika, która zdobyła bardzo dużą popularność ze względu na jej niską wagę, jak i świetny stosunek ceny do jakości. Warto wspomnieć, że posiada wbudowany system ETU, dzięki któremu jesteśmy w stanie oddawać strzały na ogniu pojedynczym znacznie szybciej. Korpus wykonany jest ze znanego i lubianego tworzywa sztucznego tak jak w wielu replikach od G&G, jednocześnie ograniczając jej wagę. Kolejnym plusem jest możliwość “podkręcenia” opcji ETU dzięki zestawowi od Polskiej firmy Perun. 

CQB
Kolejną opcją są repliki Specna Arms Edge.
CQB

Dlaczego akurat one znalazły się na tej liście?

Ze względu na ponadprzeciętnej jakości części zastosowane w środku, jak i system Gate X-ASR, a w niektórych modelach nawet Aster lub Titan. Tego typu systemy (tak samo jak etu) znacznie polepszają nam reakcje na spust, a dwie ostatnie opcje dają nam możliwość programowania w bardzo szerokim spectrum. Warto wspomnieć też o wygrawerowanych oznaczeniach firmy Rock River Arms, co jest całkiem przyjemnym smaczkiem. Innym ciekawym dodatkiem jest zastosowanie rotacyjnej komory hop-up, która pozwala na bardziej precyzyjne regulowanie nacisku gumki.

Kolejnym bardzo kontrowersyjnym, ale co się okazuje, dobrym wyborem są repliki z serii Cyma Platinium. 
cyma

Repliki te stały się zagrożeniem dla serii Edge od Specna Arms. Za cenę niecałych 900 złotych mamy replikę wyposażoną w całkiem dobrej jakości części. Co najważniejsze elektroniczny układ sterujący (cóż za zaskoczenie) poprawiający reakcję na spust. Te repliki były pomyślane pod CQB, dlatego części w środku (takie jak silnik Hi-Speed) dają nam jeszcze lepsze osiągi.

A co jeżeli mamy już replikę?

Jeżeli replikę już posiadamy, a nie chcemy kupować kolejnej, to warto zainwestować w silnik o większym momencie obrotowym. DO tego zębatki o większym przełożeniu. Plus dostosowanie części tak, aby wytrzymywały operowanie przy większej reakcji spustu, z czym zazwyczaj nie ma problemów. Jak już wspomniałem, perfekcyjnym dodatkiem będzie system elektroniczny taki jak Gate Aster, konkurencyjny Perun Optical, lub (dla graczy wymagających hardkorowych opcji) Gate Titan. Reakcja na spust jaką możemy osiągnąć na takich systemach jest często zaskakująca, a zwykłe dotknięcie go, może spowodować wystrzał. Takie rozwiązania dają nam dużą przewagę w ciasnych pomieszczeniach.

CQB

Jeżeli chodzi o replikę i całą resztę szpeju do CQB sądzę, że jesteście już przygotowani. A o taktyce i dodatkowych wskazówkach przydatnych do rozgrywki następnym razem.

Militarus.pl

Share This:

Skomentuj

comments